Звіт директора НВК
Звіт директора
НВК «Іванівський ЗНЗ І-ІІІ ст. – ДНЗ»
за 2021-2022 рік
та завдання на 2022-2023 н.р.
Освіта була і надалі залишається найвищим національним пріоритетом, основою для розвитку особистості, суспільства та держави. Сьогодні вона зазнає суттєвих змін – змінюються пріоритети, структура і зміст освіти, пов’язані із запровадженням компетентнісного підходу до формування змісту та організації освітнього процесу. Тому створення високоефективної системи якісної освіти – це об’єктивна вимога часу. Процес реформування освіти в Україні є спробою застосування нових форм роботи в межах традиційної системи. Результативність у роботі досягається шляхом впровадження інноваційних технологій, пошуками відповіді на питання:
«Як навчати, як створити сприятливі умови засвоєння нового матеріалу?».
Для сучасної освіти України є важливим запровадження системних змін,
оновлень у змісті, формах, методах. Інноваційна діяльність набирає значної сили і значення, про що йдеться у законах України «Про освіту», «Про повну загальну освіту», «Про інноваційну діяльність», у Положенні Міністерства освіти і науки України «Про порядок здійснення інноваційної діяльності в системі освіти України».
Головним питанням сьогодення є опанування учнями вмінь і навичок саморозвитку особистості, що значною мірою досягається шляхом впровадження інноваційних технологій організації процесу навчання.
Сучасна освіта має бути освітою для життя – це гасло усього цивілізованого
світу. Йдеться про те, що всі здобуті людиною знання мають активно й продуктивно використовуватися для вирішення професійних, соціальних життєвих проблем.
У 2021 – 2022 навчальному році робота НВК була спрямована на виконання Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», « Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», Державного сандарту початкової загальної освяти, Державного стандарту базової і повної загальної середної освіти, Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації освітнього процесу, власного Статуту та інших законодавчих та нормативно-правових документів із питань виконання законодавства України.
З метою максимального розвитку інтелекту, загальної культури, творчих здібностей, фізичного і морального здоров’я учнів, виконання державного стандарту, забезпечується теоретична і практична підготовка з предметів навчального плану.
У 2021-2022 навчальному році управління закладом було спрямовано на здійснення державної політики в галузі освіти, збереження кількісних і якісних параметрів мережі, створення належних умов для навчання і виховання учнів за новим Державним стандартом “Нова українська школа”, удосконалення змісту освітнього процесу, впровадження нових освітніх технологій, розвиток здібностей учасників освітнього процесу.
Згідно з річним планом роботи НВК протягом 2021-2022 н.р. педагогічний колектив працював над науково – методичною проблемою: «Забезпечення академічної свободи у реалізації Державних стандартів освіти на засадах партисипативного управління та педагогіки співробітництва». Основними завданнями методичної роботи було забезпечення неперервності підвищення науково-методичного рівня та професійної майстерності педагогів шляхом їх залучення до різних форм методичної роботи . Головні завдання методичної роботи полягають в сприянні підвищенню професійної майстерності вчителів через розвиток у них творчого потенціалу, формування в них навичок науково-дослідної роботи, зацікавленості педагогічними технологіями; створенні умов для підвищення професійного рівня педагогів і рівня інформаційної компетенції.
В НВК методична робота здійснювалась через колективну (педагогічна рада, нарада при директорові, наради при ЗДНВР; групову (методична рада школи; методичне об’єднання вчителів початкових класів (керівник Приймак Н.М.); методичне об’єднання класних керівників (керівник Вовк О.В.); семінар-практикум «Слово» (керівник Шапочка М.В.) індивідуальну (співбесіди; аналіз уроків; методичні консультації; самоосвіта ) форми роботи.
ІІ. Аналіз роботи методичних структур
Реформування освіти в умовах Нової української школи диктує сьогодні нові підходи до підготовки учнів закладу. Пріоритетним стає всебічний розвиток особистості дитини, оволодіння ключовими та предметними компетентностями, наскрізними вміннями, необхідними життєвими й соціальними навичками, що забезпечують її готовність до життя в демократичному й інформаційному суспільстві.
Учитель – основна дійова особа в реформуванні сучасної освіти. Змінюються орієнтири освіти – змінюється й сам учитель, змінюється мета і завдання його діяльності. Як зазначається у документах з реформування освіти нова школа потребує нового вчителя, який може стати агентом змін. Особливо актуальним це питання є у період діяльності, пов’язаної з реалізацією Концепції «Нова українська школа», підготовки вчителя до роботи в нових умовах.
Для забезпечення якісного упровадження нового Держстандарту початкової загальної освіти та удосконалення педагогічної майстерності вчителів початкової школи працює шкільне методичне об’єднання у складі учителів: Гаврилюк М.В., Приймак Н.М., Тадеуш Г.С. Керуючись методичною проблемою школи, методичне об’єднання вчителів початкових класів у 2021-2022 навчальному році продовжило працювати над проблемою: «Функції та форма проведення сучасного уроку в системі особистісно-орієнтовного навчання».
Робота методичного об’єднання була спрямована на підвищення професійної майстерності і розвиток творчої ініціативи вчителів, впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти; застосування в інноваційному навчанні інтерактивних технологій; створення умов для формування ключових компетентностей учнів, педагогів.
Основним завданням учителя на нинішньому етапі розвитку нашого суспільства є забезпечення виходу кожного учня на рівень базової освіти та встановлення розвитку пізнавальної і творчої активності, формування не тільки предметних компетентностей учнів, а й самоосвітніх. Тому всі аспекти навчання повинні бути спрямовані на розвиток творчої особистості розкриття обдарованості кожної дитини.
Одним із найважливіших завдань сучасної початкової школи є розвиток пізнавальної активності школярів, формування у них допитливості, бажання пізнавати нове. Збільшення навчального навантаження на уроках примушує вчителя замислитись над тим, як підтримати інтерес молодших школярів до навчання.
Належну увагу педагоги школи приділяли науково-методичному, інформаційному забезпеченню навчально-виховного процесу, впровадженню нових освітніх технологій, вдосконаленню змісту виховання,вивченню комплексних інноваційних підходів до організації життєдіяльності сучасної початкової школи. Для підвищення рівня ефективності сучасного уроку вчителі початкових класів широко впроваджують у практику своєї роботи елементи педагогічного досвіду своїх шкільних колег, використовують інтерактивні технології навчання для формування компетентностей як інтегрованого результату навчальної діяльності. Належну увагу педагоги приділяли новим освітнім технологіям, вдосконаленню змісту виховання, вивченню комплексних інноваційних підходів до організації життєдіяльності початкової ланки.
Усі вчителі початкових класів НВК протягом 2021-2022 н.р. брали активну участь у роботі ШМО: готували доповіді, давали відкриті уроки, виховні заходи , готували виставки дидактичного матеріалу та унаочнення. Акцентувалася увага на питаннях самоосвіти вчителів. Перед кожним з педагогів ставилась задача – не просто працювати над вибраною темою, а обов’язково поділитися досвідом своєї праці. Педагоги вміло передавали знання, формували уміння і навички школярів, виховували своїх учнів добрими, самостійними, працьовитими дітьми.
Ефективним шляхом підвищення професійної майстерності вчителя є участь у різноманітних методичних заходах. Серед найпоширеніших форм методичної роботи є: психолого-педагогічні консультації, семінари-практикуми, школа педагогічної майстерності, теоретичні семінари, тренінги,співбесіди, консультації на актуальні теми, огляди новинок психолого-педагогічної та методичної літератури, круглі столи, майстер-класи.
Свою діяльність вчителі початкових класів спрямовують на пошук наукових новинок, на створення творчої атмосфери, модернізацію форм, методів та засобів навчання і виховання дітей, а головне – на реалізацію принципу рівноправного діалогу між учителем та учнем.
Велика увага приділялася практичній роботі: проведенні відкритих уроків та участі у психолого-педагогічних консиліумах та практикумах, дискусії за круглим столом, проведенні методичних оперативок. Всі засідання методичного об’єднання проведено згідно плану роботи. На кожне засідання запрошувались дирекція школи. Також класоводами 1-4 класів були проведені такі виховні заходи:перший урок «Україна – єдина країна», Свято квітів, Свято осені, бесіда за круглим столом «Будь добрим та ввічливим», свято Миколая, проект «Славетні українці», тиждень початкової школи, екскурсії та інші.
Члени МО вчителів початкових класів беруть активну участь у підготовці та проведенні педагогічних нарад у НВК, педагогічних практикумах, засіданнях методоб’єднання, організованих районним методкабінетом.
Методичне об'єднання проводить заходи з підвищення фахової майстерності педагогів. На засіданнях МО та методичних оперативках систематично ознайомлюємося з новинками психолого-педагогічної методичної літератури, фаховими загально педагогічними періодичними виданнями.
Всі питання, які виносились на засідання методичних об’єднань, презентувались в нетрадиційній формі, з відео матеріалами, наочністю та знаходили свою реалізацію та систематизувалися в повсякденній роботі вчителів. Це можна було прослідкувати на відкритих уроках вчителів, виховних заходах, які проводилися протягом року згідно плану шкільного методичного об’єднання.
Метою навчання в школі є виявлення і розвиток здібностей кожного учня, формування духовно багатої, вільної, фізично здорової, творчо мислячої особистості, що володіє міцними базовими знаннями. У колективі налагоджена атмосфера співробітництва, взаємодопомоги, підтримки (взаємовідвідування уроків, спільна розробка уроків, свят, екскурсій, планування).
Вчителі початкових класів формують культуру писемного мовлення, проводять систематичну роботу з вивчення орфографії, розвивають практичні навички побудови синтаксичних конструкцій, стежать за охайністю зошитів учнів.
Здобувачі освіти початкової школи брали активну участь у всеукраїнському конкурсі з природознавства «Колосок». Одним із найважливіших завдань сучасної початкової школи є розвиток пізнавальної активності молодших школярів, формування у них допитливості, бажання пізнавати нове.
Робота методичного об’єднання сприяла підвищенню наукового рівня вчителів: підготовка до засвоєння змісту нових програм та технологій їх реалізації; постійне ознайомлення з досягненнями психолого-педагогічних дисциплін і методик викладання; вивчення й втілення в шкільну практику педагогічного досвіду, творче використання перевірених рекомендацій: збагачення новими, прогресивними й досконалими методами та засобами навчання; постійне вдосконалення навичок самостійної роботи вчителя, надання йому кваліфікаційної допомоги як у питаннях теорії, так і в практичній діяльності, в підвищенні результативності його педагогічної праці.
МО вчителів початкових класів дбає про те, щоб школа була:
– школою радості для учня;
– школою творчості для вчителя;
– школою спокою для батьків.
На виконання плану роботи школи, протягом 2021-2022 навчального року в школі було організовано роботу методичного об’єднання класних керівників 5- 11 класів, яке працювало згідно плану роботи школи та плану роботи методичного об’єднання класних керівників.
МО класних керівників працювало над методичною проблемою «Формування в учнів національно-патріотичних почуттів, любові до свого народу, рідної мови, традицій народних ремесел на основі виховання ціннісного ставлення до держави та суспільства.
Класні керівники поділилася із присутніми актуальною темою, а саме: «Використання інноваційних технологій у виховній діяльності школи, цікавим відбувся круглий стіл «Нові форми роботи з дітьми», на якому кожен міг висловити свою думку, виходячи із свого педагогічного досвіду, підготували презентацію на тему: «Організація системи профілактики правопорушень серед дітей та підлітків на основі гуманізації сучасної школи, розглядалися питання про булінг та кібербулінг в дитячому середовищі .
Протягом всього навчального року МО класних керівників, початкових класів працювало творчо, наполегливо, ефективно та результативно. Члени методоб’єднання постійно підвищували та удосконалювали свій професійний рівень, спрямовуючи свою роботу на пошук наукових новинок, створення творчої атмосфери, використання інноваційних форм, методів та засобів навчання і виховання здобувачів освіти.
ІІІ. Результативність роботи з обдарованими дітьми.
У школі активно ведеться робота з обдарованими дітьми. Створено банк даних обдарованих дітей, працюють спортивні секції та гуртки.
У НВК створені відповідні умови для розвитку творчої обдарованості
учнів. Впровадження новітніх освітніх технологій навчання у системі загальної
середньої освіти дозволяє навчати та виховувати обдаровану учнівську молодь, яка бере активну участь у олімпіадах, конкурсах, турнірах, змаганнях.
Головною метою роботи з обдарованими дітьми є створення умов для перетворення обдарованої дитини в обдарованого дорослого. Важливий аспект
роботи з обдарованою молоддю – підготовка учнів до участі у Всеукраїнських
учнівських олімпіадах з базових дисциплін. У 2021-2022 навчальному році у НВК був проведений перший етап Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів, про те, пандемія та карантин внесли корективи в організацію освітнього процесу в закладі освіти. Тому учні закладу не приймали участі у ІІ етапі олімпіад.
У школі проводився Всеукраїнський природничий інтерактивний конкурс «Колосок», у якому учні школи взяли активну участь.
IV. Впровадження інноваційних технологій.
Інноваційні технології швидко увійшли в усі галузі життя закладу. В зв'язку з цим виникає нагальна потреба використання комп'ютерної техніки під час вивчення багатьох дисциплін шкільного курсу. Вивчення окремих дисциплін чи окремих тем з використанням інноваційних технологій, комп'ютерної техніки та найсвіжішої інформації, взятої з мережі Internet, - один із способів оптимізації та урізноманітнення освітнього процесу. Учителі НВК широко впроваджують їх у освітній процес. Вони використовують мультимедійні презентації (на уроках української мови та літератури, біології, природознавства, географії, історії), проектні технології (на уроках трудового навчання),ігрові технології та музичний супровід під час фізкультхвилинок (початкові класи),інтерактивні методи (на уроках зарубіжної літератури та математики). Учителі опанували засоби та інструменти дистанційного навчання та використовували в освітньому процесі онлайн-сервіс - Google-форми для складання тестів, сервіс для проведення відеоконференцій та онлайн-зустрічей — Google Meet, матеріали всеукраїнської школи онлайн, платформ «Всеосвіта» та « На Урок»
Інноваційна діяльність вчителя включає: розробку нових методик, прийомів, засобів, методів навчання і виховання, впровадження авторських програм, курсів, апробацію нових підручників тощо.
Отже, можна зробити висновок, що освітня інноваційна діяльність в школі закладає основи інноваційної діяльності учнів в майбутньому. Саме вчитель – новатор формує розвинену особистість, яка використовує набуті знання і вміє самостійно їх поповнювати, конкурентноспроможну в будь – якій сфері суспільного життя, відповідальну, здатну в ідеалі досягти найголовнішої мети життя людини – щастя.
V.Організація внутрішкільного контролю
Внутрішкільний контроль – систематична, цілеспрямована перевірка роботи вчителів адміністрацією школи. Його мета полягає у забезпеченні оптимальної відповідності діяльності школи державним стандартам. Для забезпечення системи єдності вимог внутрішкільного контролю директором разом із заступником складено плани контролю в яких зазначено, хто із керівних працівників школи, коли із якою метою, який вид перевірки здійснюватиме. У таких планах передбачено спільне відвідування уроків і позакласних занять адміністрацією НВК, залучення до участі в контролі і керівників методичних об’єднань, досвідчених учителів, класних керівників.
Адміністрацією школи перевірялися літературне читання, математика, фізична культура, основи здоров’я в початкових класах. Систематично перевіряються класні журнали, щоденники учнів, контрольні зошити. У кінці першого та другого семестрів проводився моніторинг результативності підсумкових контрольних робіт з базових дисциплін, виданий наказ по школі .
Адміністрацією школи перевірялася історія, хімія, географія, українська мова та література. Систематично перевіряються класні журнали, щоденники учнів, контрольні зошити. У кінці першого та другого семестрів проводиться моніторинг результативності підсумкових контрольних робіт з базових дисциплін у випускних класах, видається наказ по школі .
VІ. Аналіз роботи науково – методичної ради
Керуючись законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», державною програмою «Вчитель», Державним стандартом освіти, робота науково-методичної ради в закладі освіти у 2021-2022 н.р. спрямовувалась на пізнавальну, наукову, аналітико – управлінську діяльність, психолого-діагностичну функцію освітнього процесу, на ефективність, дієвість і результативність внутрішньошкільної методичної роботи.
Місія методичної роботи у 2021-2022 н. р. полягала у стимулюванні професійного інтересу, сприянні формуванню особистісного професійного запиту вчителя та його задоволення для вдосконалення педагогічної практики (особистісного професійного розвитку). Метою сучасної методичної роботи було створення умов для особистісного професійного розвитку кожного вчителя.
Ця мета конкретизувалася в завданнях:
створити інформаційно-освітнє середовище професійного розвитку вчителя різними засобами, зокрема й із використанням технологій дистанційного навчання, соціальних мереж тощо.
створити методичну інфраструктуру, залучити зовнішні ресурси для участі у шкільній методичній роботі, активізувати внутрішні ресурси для задоволення професійного інтересу вчителів та вдосконалення ними власної педагогічної практики;
організувати підтримку в розробленні вчителем цільової програми професійного розвитку, індивідуального плану професійного вдосконалення;
спроєктувати особистісно орієнтовану адаптивну організаційну структуру методичної роботи, спрямовану на задоволення запитів кожного вчителя закладу.
Структура організації методичної роботи забезпечувала підвищення рівня методичної підготовки педагогів, діагностико-теоретичне опрацювання
науково- методичної проблеми та реалізовувалась через колективні, групові та індивідуальні форми роботи: педагогічна рада; науково-методична рада; МО; нетрадиційні форми методичної роботи; проведення заходів, спрямованих на вдосконалення освітнього процесу, підвищення загальноосвітнього рівня школярів; робота з обдарованими дітьми.
З метою поліпшення фахової підготовки педагогічних кадрів у школі здійснюється моніторинг методичної роботи, який спонукає кожного вчителя до підвищення свого фахового рівня; сприяє взаємному збагаченню членів педагогічного колективу педагогічними знахідками, дає змогу молодим учителям вчитися педагогічній майстерності у старших і досвідченіших колег, забезпечує підтримання в педагогічному колективі духу творчості, прагнення до пошуку.
VІІ. Вимоги сьогодення-дистанційне навчання.
У цьому навчальному році НВК через важку епідеміологічну ситуацію забезпечували освітній процес у змішаному форматі з використанням технологій дистанційного навчання. Форс-мажорні обставини змусили педагогів, дітей і батьків пристосовуватися до нових, відмінних від звичних форм отримання знань. Дистанційна освіта не просто увійшла, а увірвалася у наше життя. І в цьому, як виявилося, є свої «плюси» і «мінуси».
Керуючись нормативними документами Міністерства освіти та науки, а саме наказу МОН України від 28.03.2022 року3 274 "Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні", наказу МОН України від 01.04.2022 року №290 "Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань завершення 2021-2022 н.р.", кожен заклад загальної середньої освіти сформував власну систему роботи для забезпечення засвоєння учнями навчального матеріалу в умовах дистанційного навчання. Така система роботи залежить від створених умов та наявних засобів в кожному навчальному закладі окремо. Попередньо підсумовуючи 2020-2021 навчальний рік, можна говорити про перші отримані результати.
Найчастіше з метою організації дистанційного навчання педагоги використовують для проведення уроків освітня платформа Google Meet, а індивідуальні консультації та бесіди проводять у Viber, Telegram, Messenger, SMS повідомлення.
Деякі учні не мають доступу до інтернету або гаджетів. Для них заклад освіти забезпечує використання інших засобів комунікації, доступних для дитини (телефонні розмови, пошта, робота з підручником). Батьки обов’язково мають повідомляти керівництво закладу про те, якими засобами комунікації під час дистанційного навчання володіє дитина. І в кожному конкретному випадку буде прийняте рішення, яке повинно забезпечити навчання дитини з використанням її можливостей.
Платформа Google Meet, дає можливість проводити заняття в онлайн-режимі (тобто режимі безпосереднього зв’язку тут і зараз), тому вчитель може працювати одночасно з цілим класом, групами дітей. Спілкуючись з ними, педагог чує відповіді кожної дитини і реально оцінює рівень знань кожного під час онлайн-зв’язку. Він може керувати класом: підключати і виключати звук, камеру, слухати доповіді і дивитися презентації дітей, обговорювати спільно з ними щойно побачене.
Використовується платформа Google Meet для створення відеоконференцій. Також цей ресурс дає доступ до електронних інтерактивних дошок, на яких можна писати формули, вправи, малювати схеми.
Звертаємо увагу батьків на те, що згідно документів МОН, в синхронному режимі(онлайн-уроки) організовується 30% навчального часу, передбаченого освітньою програмою закладу освіти, а 70% - витрачається на взаємодію в асинхронному режимі, тобто із затримкою у часі, із застосуванням інтерактивних освітніх платформ, електронної пошти, форумів, соціальних мереж , поштових послуг та інше. В окремих закладах вчителі практикують обмін інформацією з учнями за допомогою спеціально відведених в освітніх закладах місць (скриньки інформації) і, навіть, доставляючи завдання безпосередньо в домівки своїх учнів ( поштові скриньки).
Ще одна підказка і підтримка в отриманні знань - Всеукраїнська онлайн-школа, з якою можна ознайомитися за посиланням E-SCHOOL.net.ua.
Ця платформа містить уроки, завдання, навчальне відео, конспекти та тести з різних предметів. Тут можна ознайомитися з інструкцією, як користуватися цією платформою. Тому батьки можуть зареєструвати дитину або зареєструватися самим і мати доступ до вивчення будь-якої теми шкільного предмету і на наступний навчальний рік.
Проте, презентуючи різні комп’ютерні технології, варто застерегти дітей і батьків.
Діти не повинні цілий день сидіти за гаджетами. Досвід показує, що викладання навчального матеріалу під час суцільного відеоуроку тривалістю 35-40 хвилин є неефективним, адже учень втомлюється і перестає сприймати інформацію. Саме тому у новому Санітарному регламенті організації роботи закладів освіти сформульовано вимоги, в яких вказано, скільки часу діти різного віку можуть безперервно працювати з технічними засобами під час уроку, щоб не завдавати шкоди здоров’ю. А саме:
для учнів 1 класів — не більше 10 хвилин;
для учнів 2 — 4 класів — не більше 15 хвилин;
для учнів 5 — 7 класів — не більше 20 хвилин;
для учнів 8 — 9 класів — 20 - 25 хвилин.
Решту часу уроку учні виконують самостійні роботи, читають текст підручника, замальовують схеми і т.д. І тут хотілося б наголосити, що існує правило для вчителів: завдання мають бути нескладними, щоб учні могли самі опанувати їх, а батьки не повинні виконувати роботу за своїх дітей. Цим вони нівелюють весь навчальний процес і не дають можливості дитині самореалізуватися. При цьому також порушуються принципи академічної доброчесності учасників освітнього процесу.
У нових умовах, які виникли через пандемію і трансформували освіту, володіння цифровими навичками, уміння користуватися технологіями дистанційного навчання — це вже вимога і необхідність не лише для учнів, але і для батьків. Наразі можливостей розвивати свої цифрові навички чимало.
VІІІ. Веб-сайт закладу освіти.
Перевагою сьогодення є веб-сайт закладу освіти. Він має сучасний контект, а саме складається з таких розділів:
1.Адміністрація школи, що вміщує робочий навчальний план, річний план, освітні програми та матеріально-технічне забезпечення.
2. Вчительська-показує педагогічний склад, методичну роботу, результати олімпіад, конкурсів
3.Новини школи – проведені флешмоби , конкурси. змагання
4.Фотоальбоми з таких напрямків:
- виховний процес,
- літописи ВУР,
- плани роботи
5. Робота з обдарованими дітьми( олімпіади , конкурси, екологічні проекти, спортивні змагання)
6.Антибулінова політика та багато інших напрямків роботи.
Аналіз
виховної діяльності НВК «Іванівський ЗНЗ І-ІІІ ст. - ДНЗ»
у 2021-2022 навчальному році.
У 2021/2022 навчальному році виховна робота в школі була спрямована на реалізацію відповідно до Концепції державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988, Статуту школи, річного плану роботи школи на 2021/2022 навчальний рік. Виховна робота була спрямована на виконання Законів України „Про освіту”, „Про загальну середню освіту”, «Про позашкільну освіту»,
На основі цих нормативно-правових документів у школі функціонувала виховна система як цілісна структура, яка сприяє успішній діяльності виховання, відбувалося моральне становлення учнів, формування в них творчого мислення, відповідальності. На сьогоднішній день в школі склалася система виховної роботи, яка на принципах гуманізму, демократизму, єдності сім’ї та школи, спадкоємності поколінь забезпечує здійснення національного виховання, спонукає до утвердження педагогіки особистості, сприяє формуванню в учнів навичок самоосвіти, самоаналізу, допомагає учням розвивати індивідуальні здібності, творчі задатки, самовизначитись та самореалізуватись.
Основна увага приділяється формуванню громадянина-патріота України, створенню умов для самореалізації особистості учня, відповідно до його здібностей, виховання громадянина з демократичним світоглядом і культурою, формування в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я, належних гігієнічних навичок і засад здорового способу життя.
Головне завдання школи – так побудувати виховну діяльність, щоб сама її організація, приклади авторитетних наставників-учителів, шкільне середовище виховували дітей у дусі патріотизму, глибокого розуміння історії свого народу, національної ідентичності, самобутності. Завдання педагогів полягало у тому, щоб слова «Україна», «патріотизм» набували для дитини особливого сенсу, тобто сприймалися «не лише розумом, а й серцем». Не менш важливим було повсякденне виховання поваги до Конституції держави, законодавства, державних символів – Герба, Прапора, Гімну. Важливим аспектом національно-патріотичного виховання є повага та любов до державної мови. Мовне середовище повинно впливати на формування учня- громадянина, патріота України.
Завдання виховної системи:
• Виховувати дитину як громадянина країни, національно свідомого, життєво і соціально компетентного, здатного здійснювати самостійний вибір і приймати відповідні рішення у життєвих ситуаціях.
• Сприяти зростанню творчого духовного потенціалу особистості, розкриттю здібностей на кожному з виховних етапів.
• Розвивати дитяче самоврядування як осередок самореалізації громадянського виховання.
• Стимулювати саморозвиток, самовиховання, самоосвіту учнів та розвиток їх життєтворчої компетентності через участь у реалізації проектів соціального та благодійного напрямків.
• Створювати умови для розвитку життєтворчої компетентності учнів.
• Впроваджувати оптимальні методи, форми, засоби, що сприяють формуванню в учнівської молоді основ життєтворчості; розширення можливостей компетентного вибору особистістю свого життєвого шляху
• Забезпечення комфортних і безпечних умов навчання та праці
• Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації.
Для реалізації цих завдань у школі розроблений план виховної роботи навчального закладу та плани роботи класних керівників, які були затверджені на засіданні методичного об’єднання класних керівників. Ці плани охоплюють всі напрямки виховання: патріотичне, правове, моральне, художньо-естетичне, трудове, фізичне, екологічне, превентивне та включають у себе календарні, традиційні шкільні свята, заходи, конкурси, міські заходи щодо втілення національної програми «Діти України», «Комплексної програми профілактики злочинності і бездоглядності», «Програми профілактики ВІЛ-інфекції», заходи щодо зміцнення моральності та утвердження здорового способу життя та ін.
Виховна система школи базується на принципах, що визначають основні вимоги до процесу виховання особистості учня, до його змісту, організацій, форм, методів та прийомів.
Принципи виховної системи школи:
• принцип гуманізації і демократизації виховного процесу
• принцип зв’язку виховання з реальним життям
• виховання особистості в колективі в ході спільної діяльності
• єдність вимог і поваги до особистості
• послідовність, систематичність і єдність виховних впливів.
Виховна робота реалізується за такими напрямами:
• Виховання громадянської свідомості через учнівське самоврядування, формування активної життєвої позиції.
• Виховання правової культури та профілактика правопорушень.
• Фізичне виховання та пропаганда здорового та безпечного способу життя.
Психологічна підтримка учнів та вихованців.
• Національно-патріотичне виховання.
• Екологічне виховання.
• Моральне виховання.
• Родинне виховання.
• Художньо-естетичне виховання.
• Розвиток творчих здібностей учнів.
Виховна робота була спрямована на реалізацію календарних, традиційних свят, конкурсів, заходів.
Система виховної роботи школи забезпечує:
• активне залучення до процесу виховання батьківської громадськості;
• організацію методичної роботи з актуальних проблем виховання з педагогами, класними керівниками;
• розвиток активності школярів у різних видах діяльності та творчий розвиток здібностей, інтересів особистості у позашкільній діяльності;
• гуртування учнівських колективів навколо організації колективних творчих справ, участь у проектах;
• соціальну захищеність і підтримку учнів;
• співпрацю з дитячими молодіжними та громадськими організаціями, об’єднаннями, колективами;
• співробітництво з правоохоронними органами, соціальними службами з питань організації правової освіти, профілактичної роботи серед школярів;
• концентрацію сил педагогічного колективу за пріоритетними напрямками виховної роботи.
Система виховної роботи спрямована на створення умов для розвитку та самореалізації особистості кожного учня. Пошук сучасних шляхів і засобів виховання школярів здійснюється на засадах педагогіки творчості і становить одну із найактуальніших проблем навчально-виховного процесу.
Серцевиною виховного процесу є особистість: її нахили, здібності, потреби, інтереси, соціальний досвід, самовідданість, характер.
Результатом виховної діяльності закладу є створення сучасної моделі випускника – людини, готової до самоосвіти, самовизначення та самореалізації у дорослому житті.
Для керування виховним процесом в школі створено методичне об'єднання класних керівників (керівник – Чорній О.Є.)
Методичне об'єднання класних керівників - структурний підрозділ внутрішньо -шкільної системи керування виховним процесом, який координує науково-методичну та організаційну роботу класних керівників.
Основні завдання шкільного методичного об'єднання класних керівників:
• забезпечення виконання єдиних принципових підходів до виховання й соціалізації учнів;
• озброєння класних керівників сучасними виховними технологіями та знанням сучасних форм і методів роботи;
• вивчення, узагальнення та використання передового педагогічного досвіду роботи класних керівників;
• координування планування, організації та педагогічного аналізу виховних заходів класних колективів;
• сприяння становленню й розвитку системи виховної роботи класних керівників.
Функції шкільного методичного об'єднання класних керівників:
• організує колективне планування і колективний аналіз життєдіяльності класних колективів;
• координує виховну діяльність класних колективів та організує їхню взаємодію в педагогічному процесі;
• планує і постійно коригує принципи виховання та соціалізації учнів;
• організує вивчення та запровадження класними керівниками сучасних технологій виховання, форм і методів виховної роботи;
• обговорює соціально-педагогічні програми класних керівників і творчих груп педагогів, матеріалами узагальнення передового досвіду роботи класних керівників, матеріалами атестації класних керівників;
• оцінює роботу членів об'єднання, клопочеться перед адміністрацією школи про заохочення класних керівників.
У 2021/2022 навчальному році у школі було проведено щорічні виховні заходи: свято Першого дзвоника; День захисника України; День миру; День пам’яті жертв голодоморів 1932-1933рр., акція «Запали свічку!»; День вчителя; День української писемності та мови; День інвалідів; Всесвітній День боротьби зі Снідом; конкурс «Осінь золота»; «Козацькі розваги» до Дня збройних сил України; бібліотечні свята; спортивне свято до Дня Українського козацтва; заходи до дня визволення України від нацизму; тиждень правового виховання; заходи до Дня Святого Миколая; новорічні та різдвяні свята для учнів 1-11 класів, заходи до дня Соборності України, «Пам’ятай за Крути», до Дня св.. Валентина, до Дня рідної мови, виховні години до Дня пам’яті Героїв Небесної Сотні, до 8 Березня «Всім жінкам присвячується», Шевченківський тиждень тощо; місячник «Увага! Діти на дорозі!»; День знань з основ безпеки життєдіяльності; Всеукраїнський тиждень безпеки дорожнього руху; спортивне свято до Дня збройних сил України; спортивний турнір з волейболу (вересень), змагання з футболу (жовтень), турнір з шашок (жовтень), спортивно-благодійний захід з баскетболу (грудень), тощо.
На належному рівні проводилася патріотична, правовиховна робота та робота з протидії усім видам насильства. У школі заплановано і проведено: уроки мужності; зустрічі з воїнами АТО; благодійні акції «Допоможи воїнам АТО», «Діти дітям»; акція «16 днів без насильства»; Всеукраїнський тиждень права;.
В рамках Всеукраїнського тижня правового виховання дітей та учнівської молоді класні керівники разом з вчителем історії та права провели: Всеукраїнський урок в 1-11 класах на тему «Права людини» з нагоди проголошення Загальної декларації прав людини, урок-презентація власних проектів «Права і свободи людини та громадянина», просвітницька вікторина «Права дитини на здоров’я», диспут «Кримінальний кодекс. Правопорушення і підліток» конкурс малюнків на тему «Права дитини» виховний захід для учнів 3-4 класів «Юні мовознавці»: «Слово лікує, слово ранить.
З метою формування здорового способу життя, забезпечення повноцінного розвитку дітей організована робота з попередження дитячого травматизму, створено комісію з розслідування нещасних випадків, ведеться «Журнал реєстрації нещасних випадків, що трапились з учнями школи».
Аналіз роботи з попередження дитячого травматизму проводиться два рази на рік . З метою збереження життя та здоров’я учнів учителями-предметниками проводяться інструктажі з техніки безпеки під час проведення лабораторних та практичних робіт, записи про які відмічаються у спеціальних та класних журналах. Особлива увага збереження життя та здоров’я дітей приділяється на уроках фізкультури.
На сьогодні, в основі сучасної ідеології фізкультурно-оздоровчої та фізкультурно-спортивної діяльності є: здоровий спосіб життя; цілеспрямована рухова активність; формування моральної та матеріальної відповідальності кожної особистості за стан здоров’я і способу життя; спрямування системи фізичного виховання на конкретну дитину з урахуванням потреб, цінностей, природних здібностей та характеру діяльності.
Педагогічний колектив школи ознайомлений з результатами обстежень учнів, стан здоров’я кожної дитини враховується під час навантаження на уроках та в позаурочний час.
Дирекцією школи, медпрацівниками здійснюється систематичний контроль за дотриманням санітарно-гігієнічних вимог освітнього процесу, видано відповідні накази по школі. У рамках тижня здоров’я проведено виховні години на тему: «Молодь за здоровий спосіб життя», «Здоров’я – запорука добробуту й щасливого життя», «Скільки коштує здоров’я», «Бережіть здоров’я з молоду», «Паління шкідлива і небезпечна звичка», «Наркотичні речовини, небезпека їх вживання», «Спорт у нашому житті», «Грип та його профілактика», «Здорове харчування. Режим дня», «Основні питання вакцинації».
На виконання методичних рекомендацій Міністерства освіти та науки України у школі проведений Тиждень безпеки дорожнього руху. Класними керівниками були проведені бесіди з правил дорожнього руху; батьківський лекторій «Навчання дітей правилам дорожнього руху»; конкурс малюнків «Дорожня азбука», бібліотечна виставка «Правила дорожнього руху. Обережно, діти на дорозі!», спортивні змагання «Правила дорожнього руху – гідні поваги»; оформлено куточок безпеки дорожнього руху; конкурс на кращий твір з теми «Безпечна дорога».
З метою формування екологічної культури учнів створено систему екологічної освіти та виховання. На базі школи проводяться різноманітні дидактичні ігри, екскурсії, організовано різні форми роботи із використанням спеціальних карток, малюнків, таблиць, книжок екологічного змісту. У школі учні набувають екологічних знань у процесі вивчення природознавства, біології, географії, хімії, фізики та інших дисциплін, а також у різних формах позакласної роботи, упорядкування пришкільної території, догляд за зеленими насадженнями. З метою формування знань і вмінь дослідницького характеру, спрямованого на розвиток інтелекту, творчої та ділової активності, життєвої позиції з питань екологічного виховання на базі школи проводяться конкурси екологічного спрямування. У школі були проведені бесіди та виховні години «Природа і ми», «Дива природи», «Знай, люби, бережи», «Сторінками Червоної книги України», «Охорона природи», «Чиста Україна – чиста Земля», «День Землі», «День довкілля». Класні керівники постійно проводять виховні бесіди щодо збереження природи, власного здоров’я, тощо;
Питання безпеки життєдіяльності, створення належних санітарно-гігієнічних умов та профілактика травматизму є одним із найважливіших у роботі навчального закладу. У навчальному закладі забезпечено безпечні та нешкідливі умови навчання, фізичного розвитку та зміцнення здоров’я, режиму роботи, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження та зміцнення фізичного та психічного здоров’я учнів і вихованців.
В школі дана робота проводилась за наступними напрямками:
- створення безпечних умов праці та навчання;
- документальне оформлення роботи з охорони праці, безпеки життєдіяльності;
- систематичне навчання учнів та працівників навчального закладу безпеці праці та життєдіяльності;
- профілактика нещасних випадків;
- робота з учнями в позаурочний час (виховні години);
- організація спільної роботи з представниками управлінь: охорони здоров’я, у справах сім’ї та молоді, соціального захисту населення, з питань надзвичайних ситуацій;
- робота з батьківською громадськістю;
- контроль за дотриманням вимог чинного законодавства з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності.
Школа забезпечена інструкціями з техніки безпеки, охорони життя і здоров’я здобувачів освіти загального характеру у з предметів підвищеної небезпеки. Розроблені і затверджені в установленному порядку загальношкільні заходи і план роботи з профілактики дитячого травматизму. Кожним класним керівником розроблено комплект бесід із безпеки життєдіяльності для свого класу. Бесіди на навчальний рік було складено відповідно до поданих тем:
- Безпека в побуті (опіки, отруєння, безпека з вогнем, побутова хімія і т.д.).
- Безпека на ігрових, спортмайданчиках (рухливі ігри, спортінвентар).
- Безпека перебування в школі.
- Безпека перебування біля водоймищ.
- Дорожньо-транспортний травматизм.
- Пожежна безпека.
- Електротравматизм та його попередження.
- Безпека в надзвичайних ситуаціях.
- Особиста гігієна та здоровий спосіб життя.
- Надання першої долікарської допомоги.
- Життя людини – найдорожча цінність (попередження суїцидальної поведінки дітей). Дані бесіди сплановано також у планах виховної роботи класних керівників. Перед канікулами проводиться комплексна бесіда з безпеки життєдіяльності. Класні керівники проводить цю бесіду в останній день перед канікулами.
На відповідних сторінках класного журналу, ведеться облік проведення бесід, інструктажів, заходів з безпеки життєдіяльності. З метою попередження дитячого дорожньо-транспортного травматизму,узагальнення та розповсюдження кращих форм і методів профілактичної роботи серед дітей, прищеплення навичок безпечної поведінки на дорозі, запобігання випадків травмування дітей в автопригодах під час руху в школі був проведений Тиждень безпеки дорожнього руху «Увага! Діти на дорозі». З метою попередження травматизму невиробничого характеру класні керівники проводять практичні заняття, зустрічі з медичним працівником.
Значне місце у виховному процесі школи займає діяльність, спрямована на морально-правову освіту учнів. З метою профілактики правопорушень серед учнівської молоді в школі працює рада профілактики правопорушень.
Значна увага приділяється колективній творчій діяльності школярів, що сприяє зайнятості в позаурочний час, і має на меті виховання в них соціальної активності, допомагає їм реалізувати себе, самоствердитися, правильно й корисно для себе організувати свій вільний час.
З метою задоволення потреб учнівської молоді щодо поліпшення здоров’я, фізичного та духовного розвитку в школі працюють спортивні секції.
Протягом листопада-січня класними керівниками 1-11 класів проведені роз’яснювальні бесіди серед учнів, та їх батьків щодо правил безпечної поведінки під час можливих надзвичайних подій та аварій в умовах осінньо-зимового періоду та безпечного користування електричними та іншими нагрівальними приладами.
У стінах рідної школи діти не тільки здобувають знання. Щоб допомогти учням повною мірою розкрити свій інтелектуальний, соціальний, духовний, фізичний потенціал, виховати їх громадянами, які мають активну життєву позицію, прагнуть взяти на себе відповідальність за суспільство, в якому вони живуть, підготувати їх до дійової участі в демократизації суспільства, в освітній процес було впроваджено систему учнівського самоврядування, провідними ідеями якої стали: організація пізнавальної, практичної, розвиваючої, соціальногромадської діяльності дітей та молоді; участь учнівської молоді у процесі виховання здорової, всебічно розвиненої особистості; захист прав та інтересів членів учнівського самоврядування; пріоритетність ігрових форм роботи з дітьми.
Отже, слід зазначити, що проведена робота в школі в 2021-2022 навчальному році сприяла вихованню якостей особистості, що характеризують її ставлення до суспільства і держави, інших людей, праці, природи, мистецтва, самого себе та знаходиться на належному рівні.
Головна увага приділялася формуванню громадянина – патріота України, створенню умов для самореалізації особистості відповідно до її здібностей, суспільних та власних інтересів, виховання громадянина з демократичним світоглядом і культурою, який не порушує прав і свобод людини, виховання в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я, формування належних гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, зміцненню фізичного здоров’я дітей, розвитку творчих здібностей для задоволення морально-духовних запитів через участь у різноманітних конкурсно-ігрових програмах, святах, фестивалях. У 2022-2023 н. р. слід продовжити працювати над вдосконаленням соціальної та творчої активності учнів, самовихованням та самореалізацією учасників виховного процесу, здійсненням послідовності, наступності та єдності навчання й виховання.
ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМКИ РОБОТИ ШКОЛИ
У 2022/2023 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ
Діяльність педагогічного колективу школи у 2022/2023 навчальному році направити на вирішення пріоритетних напрямків:
Продовжити впровадження в освітньому середовищі школи Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про загальну освіту», Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення, «Про забезпечення функціонування української мови як державної», Постанови Кабінету Міністрів України від 15.08.2015 № 872 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» (зі змінами), розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.02.2016 № 988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року» наказів Міністерства освіти і науки України «Про організаційні питання щодо запровадження Концепції Нової Української школи у загальноосвітніх закладах І ступеня», наказу Міністерства освіти і науки України від 21.01.2016 № 8 «Про затвердження Положення про індивідуальну форму навчання у загальноосвітніх навчальних закладах», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.02.2016 № 184/28314, наказу МОН України від 24.04.2017 № 635 «Про внесення змін до Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах»; № 160 від 10.02.2021року.
Забезпечити доступність до якісної освіти усіх дітей шкільного віку мікрорайону школи;
Забезпечення необхідних умов щодо реалізації впровадження нового Державного стандарту початкової, базової і повної загальної середньої освіти;
потребами;
Запроваджувати принцип педагогіки партнерства, що грунтується на співпраці учня, учителя і батьків та принципу дитино-центризму (орієнтація на потреби учня);
Продовжити формування в учнів ключових компетентностей, необхідних сучасній людині для успішної життєдіяльності. Серед ключових компетентностей – володіння державною мовою, математична, загальнокультурна й екологічна компетентності, підприємливість та іноваційність, економічна компетентність. Випускник школи повинен критично та системно мислити, проявляти ініціативу і творчість, вміння оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми;
Створювати умови для формування в учнів громадянської відповідальності, тобто особистості, що поважає права людини, розуміє особисту відповідальність за долю держави, народу. Розуміє важливість громадянської участі у процесі вирішення різноманітних проблем місцевої громади;
Продовжити створення оптимальних санітарно-гігієнічних умов для навчання та виховання учнів (створити безпечне та комфортне освітнє середовище);
Створити належні умови освітнього процесу в школі, забезпечити дотримання вимог адаптивного карантину в умовах поширення корона вірусної інфекції COVID – 19;
Удосконалювати навчально-матеріальної бази школи, впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, оволодівати і застосовувати на практиці інструментарії дистанційного навчання;
Оновлення освітніх програм, переліки навчальної літератури, у тому числі з можливістю використання електронних підручників, посібників, а також навчальних додатків.
Дотримання академічної доброчесності, реалізація права кожного здобувача освіти на справедливе, неупереджене, об’єктивне, незалежне, недискримінаційне та доброчесне оцінювання результатів його навчання незалежно від виду та форми здобуття ним освіти в умовах дистанційного та змішаного навчання.
Зміцнення матеріально-технічної бази закладу освіти при залученні організацій, громадськості, спонсорів, батьків.
Немає коментарів:
Дописати коментар