Рекомендації керівникам ЗДО, педагогам та батькам щодо забезпечення якості дошкільної освіти в умовах війни
Подаємо рекомендації, що стосуються ключових завдань та кроків їх реалізації, що допоможуть консолідувати зусилля всіх учасників освітнього процесу задля забезпечення необхідних умов для освіти, повноцінної соціалізації дитини й створення безпечного освітнього середовища у воєнний час.
Рекомендації для керівників ЗДО
1.Керуватися положеннями нормативних документів щодо організації діяльності ЗДО, організації освітнього процесу, створення безпечного освітнього середовища у закладі в умовах військових дій. Покликання на нормативні документи, зазначені у цьому документі.
2.За можливості своєчасно видавати внутрішні накази, що регламентують організацію роботи ЗДО в умовах воєнного стану.
3.Оповіщати учасників освітнього процесу про виникнення надзвичайної ситуації; інформувати про межі поширення, наслідки, способи та методи захисту, а також про дії у зоні можливої надзвичайної ситуації відповідно до алгоритму дій та інструкцій з безпеки життєдіяльності в умовах воєнного стану.
4.У разі безпосередньої загрози життю та здоров’ю учасників
освітнього процесу у ЗДО вводити в дію плани евакуації учасників освітнього процесу.
5.Розробляти план заходів консультативної, методичної, організаційно- педагогічної роботи з батьками вихованців у період військовий дій.
6.Надавати інформацію та поширювати інформаційно-освітні матеріали оновленого довідника «У разі надзвичайної ситуації або війни», в якому зібрані поради, як захистити себе у надзвичайній ситуації.
7.Організовувати зворотний зв’язок з працівниками ЗДО та батьками вихованців через сайту закладу, електронну пошту або інші соціальні мережі, засоби зв’язку.
8.Створювати умови для отримання якісної дошкільної освіти усіма дітьми, які відвідують ЗДО, а саме: проводити освітню, просвітницьку, роз’яснювальну роботу серед педагогів, батьків про важливість організації освітнього процесу у закладі з використанням різних форм організації освітнього процесу; мотивувати педагогів, дітей та їхніх батьків на співпрацю та успіх. У фокусі особливої уваги мають бути діти передшкільного віку (5-6 років) та діти з особливими освітніми потребами.
9.Надавати освітні послуги із застосуванням різних форм організації освітнього процесу в ситуації, коли ЗДО повністю або частково припиняє діяльність у зв’язку з військовими діями, з використанням дистанційної та змішаної форми організації освітнього процесу.
Дистанційна форма освіти – це організація освітнього процесу із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій у зручний для
7
здобувачів освіти спосіб і час.
Змішана форма освіти – це поєднання традиційної очної форми освіти з дистанційною.
10.Розміщувати на вебресурсах ЗДО методичні кейси, банк розвивальних ігор та вправ із різних напрямів виховання та розвитку дітей дошкільного віку, відео заняття, описи та алгоритми проведення дослідів та експериментів тощо задля організації пізнавально-дослідницької діяльності дітей, забезпечення їхнього повноцінного розвитку.
11.Створення й підтримка у ЗДО безпечного психологічного, фізичного, безбар’єрного середовища для всіх учасників освітнього процесу. З цією метою можна скористатися матеріалами методичного посібника
«Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід», порадника для педагогів ЗДО «Середовище, що належить дітям».
12.Вивчати потреби і запити батьків щодо надання освітніх послуг для подальшого планування індивідуальної освітньої траєкторії дітей
дошкільного віку в період війни за допомогою онлайн опитування (усного або письмового).
13.Підтримувати потенціал вихователів та створювати умови для
його розвитку з питань організації дистанційної та змішаної форми освітнього процесу, психолого-педагогічного супроводу дітей та їхніх батьків в умовах війни, створення розвивального середовища тощо.
14.Організовувати систематичне навчання для працівників ЗДО з питань організації продуктивної взаємодії з дітьми та їхніми батьками у період війни; формування стресостійкості учасників освітнього процесу в умовах невизначеності; використання варіативних, інноваційних форм роботи з дітьми під час війни тощо.
15.Створювати умови для педагогів щодо обміну досвідом з
реалізації успішних практик організації пізнавально-дослідницької діяльності, виховання та розвитку дітей у процесі дистанційної/змішаної форми комунікації з вихованцями.
Рекомендації для педагогів ЗДО
1.Організовувати освітній процес з урахуванням воєнної ситуації у населеному пункті (очне, змішане, дистанційне).
2.Враховувати особливості дітей дошкільного віку під час організації освітнього процесу в дистанційному форматі. Такі заняття, у разі згоди батьків, з дітьми молодшого та середнього дошкільного віку проводяться не більше 10 хвилин, старшого дошкільного віку — 15 хвилин.
3.Перевіряти технічне налаштування, обов'язково звертати увагу на налаштування веб-камери, її необхідно встановити на рівень очей або трохи вище, адже діти повинні бачити очі педагога, важливо дивитися у камеру.
4.Під час зйомки прагніть до створення коротких і дидактично продуманих відеороликів. Два п'яти хвилинних відео будуть переглянуті з
8
набагато більшою ймовірністю і корисністю, ніж одне десятихвилинне.
5.Використовуйте режим демонстрації екрану. Простий спосіб створити відеозаняття — це записати показ ваших слайдів. Але не забувайте, що це досить швидкий спосіб втомити дітей, якщо ви не тримаєте екран активним. Слайди повинні бути рухомими. Додайте більше переходів і анімацій, використовуйте курсор миші або режим малювання, щоб виділити, підкреслити щось важливе на слайді.
6.Співпрацювати та організовувати зворотний зв’язок з батьками дітей, через вебсайт закладу, програми Skype, Viber, WhatsApp, Telegram та соціальні мережі з питань стану здоров’я дитини, особливостей навчання, виховання, розвитку дітей при використанні дистанційного та змішаного видів комунікації. Результати зворотного зв’язку сформують основу для планування консультативної та методичної допомоги батькам з різних питань виховання дітей.
7.Інформувати батьків щодо допомоги дітям у подоланні негативних наслідків травмуючих подій та адаптації до нових обставин їхнього життя. Для цього практичні психологи мають вести постійне спостереження за ними, а вихователі — враховувати в освітній роботі дані моніторингу психічного стану дітей, організовувати емоційнопідтримувальну мовленнєву комунікацію, використовувати індивідуально дібраний комплекс технологій психолого-педагогічного супроводу.
8.Формувати бібліотеку онлайн-матеріалів для організації освітнього процесу. Бібліотека може зберігатися у хмарі з подальшим надсиланням доступу усім стейкхолдерам.
9.Використовувати публікації психолого-педагогічного та методичного спрямування, зокрема на сайті МОН “Сучасне дошкілля під крилами захисту” у Telegram-каналі «Підтримай дитину» https://t.me/pidtrumaidutuny.
10.Проводити роботу з батьками щодо психологічного супроводу дитини у воєнний час, надавати консультативну підтримку щодо допомоги дітям впоратися з тривожністю під час воєнних дій.
11.Залучати дітей до
самостійного виготовлення поробок, малюнків,
будь-яких проєктів, адже швидке усвідомлення результату підвищує
відчуття спокою і сили.
12.Спостерігати за поведінкою
дитини. У разі регресивного стану (відкатування
в поведінці та реакціях до більш раннього віку) доречними будуть
тілесні ігри та вправи.
13.Організовувати педагогічний супровід дітей дошкільного віку, дітей з
особливими освітніми потребами та їхніх батьків щодо формування навичок
безпечної поведінки, стресостійкості, збереження фізичного,
психологічного, емоційного здоров’я із застосуванням освітнього процесу у дистанційному та змішаному форматі.
Необхідними умовами якісної інклюзивної освіти, зокрема в умовах дистанційної взаємодії є:
- створення
інклюзивного освітнього простору, яке відповідало б
9
потребам і можливостям кожної дитини та забезпечувало належні умови для здобуття освіти в дистанційних умовах (здійснюється через застосування низки ІКТ, веб і хмарних технологій, адаптації або модифікації тощо з дотриманням таких складових, як: фізичне (загальний дизайн кімнати з урахуванням осередків діяльності, матеріалів, меблів та ін.), соціальне (охоплює взаємодію, яка відбувається в групі між однолітками, педагогами та членами сім’ї) та часове середовище (сукупність, послідовність та тривалість процедур та заходів, що відбуваються у ЗДО протягом дня). Для дітей, чиї особливі освітні потреби не вдається задовольнити через технології універсального дизайну в умовах дистанційної освіти, здійснюється відповідна адаптація та / або модифікація змісту, процесу, результатів навчання та онлайн середовища, відповідно до індивідуальної програми розвитку дитини та поточної ситуації щодо факторів середовища;
-проєктування освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами може здійснюватися з урахуванням рекомендацій, що подані у пораднику для педагогів ЗДО «Середовище, що належить дітям» ;
-надання освітніх,
психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг;
-забезпечення партнерства вихователя й асистента вихователя (складання графіку роботи; підбір базових інструментів та платформ для створення комунікативного простору; планування освітнього процесу та режимних моментів, підготовка, адаптації, наповнення освітнього середовища, зокрема й онлайн; присутність під час онлайн-занять, у тому числі й з метою здійснення спостережень та фіксування результатів у журналі спостережень (форма ведення — довільна, визначається в ЗДО) для вивчення взаємодії, проявів індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та задоволення потреб дітей групи; участь у розробленні та наповненні індивідуальної програми розвитку, у тому числі у підготовці інформації для учасників засідання команди психолого-педагогічного супроводу за результатами спостереження за дитиною з особливими освітніми потребами);
-здійснення
моніторингу виконання індивідуальної програми розвитку та задоволення особливих освітніх потреб
дітей в умовах дистанційної освіти: синхронне
спостереження за процесом виконання дитиною завдання, рівнем самостійності та труднощами, які в неї
виникають, участь батьків та ін. Такі фрагменти
надаються за попередньою погодженістю між батьками та педагогами. Забороняється поширення та демонстрування фрагментів
іншим особам без дозволу батьків.
7. Підвищувати власний
фаховий рівень з оволодіння цифровими інструментами
для забезпечення якості дошкільної освіти відповідно до суспільних викликів. Зокрема, за допомогою реєстрації і
проходження різних онлайн-курсів на платформах суб’єктів підвищення кваліфікації.
8. Вивчати та поширювати досвід педагогів, зокрема
з інших країн щодо організації роботи
з дітьми дошкільного віку під час військових дій.
10
Рекомендації для батьків вихованців
1.Співпрацювати з педагогічними працівниками ЗДО щодо організації освітнього процесу дітей дошкільного віку в дистанційному форматі в умовах війни.
2.Підтримувати зв’язок з вихователями щодо місця перебування та стану здоров’я дитини.
3.Відстежувати негативні наслідки пережитих психотравмуючих подій.
Вони можуть проявлятися не одразу, тому дорослі, вихователі та батьки, мають постійно стежити за психоемоційним станом дітей, їхнім самопочуттям, виявляти хвилювання, тривоги. Необхідно звертати увагу на збудливість, тривожність, агресивність, заглиблення в себе. Також слід уважно стежити за здоров’ям дітей, зокрема сном, апетитом, настроєм, частотністю вередування, наріканнями на головний біль тощо. Такі показники загального стану здоров’я дітей переважно є об’єктивними показниками втоми, перевантаження, хвилювання, страхів та проявами наслідків психотравми.
4.Пам’ятати, що щоденне спілкування та спільне проведення вільного часу з дитиною є запорукою її успішного подальшого майбутнього. Для дітей надзвичайно важливо відчувати повну емоційну присутність батьків. З цією метою можна послуговуватися матеріалами, які розміщені на платформі розвитку дошкільнят НУМО, а також на сайті МОН «Сучасне дошкілля під крилами захисту». Допомагати дитині, якщо в неї щось не виходить, підтримувати її, бути терплячими. Пам’ятати, що педагоги завжди готові до співпраці з питань виховання, розвитку дитини і надання необхідної професійної допомоги, не зволікати й звертатися до них за порадами та рекомендаціями.
5.Дотримуватися режиму
дня, звичних ритуалів, що допоможе дитині
встановити зв’язок не лише з минулим, а взагалі з життям та безпекою.
6.Сприяти формуванню у дітей навичок безпечної поведінки, використовуючи рекомендовані онлайн матеріали та відео, підготовлені МОН, ДУ «Український інститут розвитку освіти», ЮНІСЕФ.
ШАНОВНІ КОЛЕГИ!
ДЯКУЄМО кожному з вас, що робите максимум
задля ПЕРЕМОГИ: приймаєте
внутрішньоперемішених осіб, займаєтеся волонтерством, допомагаєте тим, хто цього найбільше
потребує, працюєте в тилу.
ПЕРЕМОГА вже БЛИЗЬКО. БЕРЕЖІТЬ СЕБЕ. ВСЕ БУДЕ УКРАЇНА!
11
Нормативно-правова база в умовах воєнного стану в Україні
1. Закон України
«Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
2. Лист МОН №
1/3370-22 від 06.03.2022 «Про оплату праці працівників закладів освіти під час призупинення навчання».
3. Лист МОН № 1/3454-22
від 15.03.2022 «Про перенесення атестації педагогічних працівників у 2022 році».
4. Лист МОН №1/3475-22 від 17.03.2022 «Про зарахування до закладів дошкільної освіти
дітей із числа
внутрішньо переміщених осіб»
5. Лист МОН №1/3593-22 від 22.03.2022 «Про здійснення публічних закупівель та
обслуговування в органах Казначейства в умовах воєнного стану».
6. Лист МОН
№1/3556-22 від 19.03.2022 «Закладам освіти, установам, які вимушені
змінити місце розташування у зв’язку з проведенням в місцях їх розташування
бойових дій або тимчасовою окупацією території України, необхідно
перейти на обслуговування до органів казначейства за новою адресою розташування».
7. Лист МОН №
1/3737-22 від 29.03. 2022 «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного
стану в Україні».
8. Лист МОН №1/9-766 від 12.12.2019 «Щодо
комунікації з дітьми дошкільного
віку з родин учасників ООС/АТО, внутрішньо переміщених осіб та організації взаємодії з їхніми
батьками»
Матеріали для педагогів та батьків
щодо психолого-педагогічного супроводу дітей дошкільного віку
1. Як заспокоїти дітей під час війни https://mon.gov.ua/ua/news/mon- zapuskaye-informacijnu-kampaniyu-pro-te-yak-zaspokoyiti-ditej-pid-chas-vijni.
2. Як подбати
про дитину, якщо ви знаходитеся з нею в укритті
https://www.youtube.com/watch?v=VpJXr3UXCvo.
3. Як говорити з дитиною, якщо батько чи мати захищає країну
HTTPS://MON.GOV.UA/UA/PSIHOLOGICHNA-TURBOTA-VID-SVITLANI-ROJZ/YAKSHO- BATKO-CHI-MATI-ZAHISHAYE-KRAYINU.
4. Правила підтримки, якщо родина евакуюється з дитиною
https://www.youtube.com/watch?v=8ml9RPFun7s.
5. Фізична
безпека дітей під час війни. Сайт «Освітній омбудсмен України» https://eo.gov.ua/fizychna-bezpeka-ditey-pid-chas-viyny-pravyla- povedinky-v-evakuatsii-na-okupovanykh-terytoriiakh-i-v-zoni-boyovykh- diy/2022/03/19/.
6. Як підтримати дитину, якщо ви опинились у зоні активних бойових
дій https://www.unicef.org/ukraine/stories/safety-backpacks-and-ways-to-reduce- stress.
12
7. Поради, як підтримати дитину
в дорозі від ЮНІСЕФ
https://www.unicef.org/ukraine/stories/how-to-support-a-child-on-the-road.
8. Рекомендації для населення під час воєнного
стану
https://phc.org.ua/news/rekomendacii-dlya-naselennya-pid-chas-voennogo-stanu.
9. Як поводитися на блокпостах з перекладом на жестову мову
https://www.youtube.com/watch?v=-YPGsjyjqQI.
10. Ресурси позитивного батьківства від ЮНІСЕФ «П’ять мов у
спілкуванні з дитиною» https://www.unicef.org/ukraine/documents/five-love- languages-in-communication-with-child.
11. Підтримка батьків
та дітей під час війни
https://www.unicef.org/ukraine/parents-children-support-during-military-actions.
12. Психологічна допомога
для дітей Психологічна турбота
від Світлани Ройз - YouTube.
13. Як надавати
першу психологічну допомогу
https://moz.gov.ua/article/news/rekomendacii-z-psihologichnoi-dopomogi.
14. Як
підтримати дітей у часи невизначеності та стресу. Поради від ЮНІСЕФ https://www.unicef.org/ukraine/stories/7-tips-for-parents.
15. Як допомагати дітям у замкненому просторі
http://www.barabooka.com.ua/yak-dopomagati-dityam-u-zamknenomu-prostori/ 16.Методичні рекомендації щодо надання першої психологічної
допомоги сім’ям з дітьми, дітям, які перебувають/перебували у зоні збройного конфлікту https://dszn-zoda.gov.ua/node/495.
17. Для
тих, хто приймає емігрантів і переселенців, для допомоги в адаптації https://www.youtube.com/watch?v=UXnS_T5JD5s&list=PLFVSJgZgf7h8rXg9TT yevxZkdfxAQXodS&index=8.
18. «Розкажи
мені». Безкоштовна інтернет-платформа для психологічних консультацій.https://tellme.com.ua/
19. Як
говорити про війну та повітряну тривогу з дітьми: поради чернівецької психологині. https://shpalta.media/2022/03/02/yak-govoriti-pro- vijnu-ta-povitryanu-trivogu-z-ditmi-poradi-cherniveckoi-psixologini/
20. Як
швидко заснути, коли ви тривожні і вам важко розслабитися https://phc.org.ua/news/yak-shvidko-zasnuti-koli-vi-trivozhni-i-vam-vazhko- rozslabitisya.
21. Як перевірити правдивість джерела інформації
https://www.pedrada.com.ua/article/3025-yak-perevriti-pravdivst-djerela-nformats.
22. Перелік матеріалів
для дошкілля «Сучасне дошкілля під крилами
захисту».HTTPS://MON.GOV.UA/UA/OSVITA/DOSHKILNA-OSVITA/SUCHASNE-
DOSHKILLYA-PID-KRILAMI-ZAHISTU/PEDAGOGAM-ZAKLADIV-DOSHKILNOYI-OSVITI.
23. Платформа розвитку
дошкільнят “НУМО” Навички для дошкільнят.https://numo.mon.gov.ua/.
24. Онлайн-садок НУМО – спільний
проєкт ЮНІСЕФ та Міністерства освіти
і науки України. Розвивальні відеозаняття для дітей 3-6 років
13
https://www.youtube.com/playlist?list=PLJ231j4oXT7GY_u4kkhrKIpVJLyS2WL g.
25. Онлайн-медіаресурс,
присвячений освіті та вихованню дітей в Україні https://osvitoria.media/.
Перелік сайтів, матеріали яких будуть корисними для вихователів, батьків, дітей і для інших учасників освітнього процесу
26. Вебінар «Як підвищити ефективність дистанційної роботи».
https://www.youtube.com/watch?v=MbFvVyacZOE.
27.
Моя країна –
Україна: хрестоматія для дошкільнят з національно- патріотичного
виховання / автори і укладачі – Н. Гавриш, О. Косенчук. – Харків: Ранок,
2022. – 96 с.
28. Збірка абеток,
казок, приказок, цікавинок, дитячих ігор тощо
29. Серія з 10
онлайн зустрічей, які розроблені командою The LEGO Foundation. https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/suchasne-doshkillya- pid-krilami-zahistu/pedagogam-zakladiv-doshkilnoyi-osviti/lego-igrovi-onlajn- vzayemodiyi-dlya-doshkilnyat.
30. Онлайн платформа для
розвитку дітей (інтерактивні вправи, цікаві
завдання) https://learning.ua/#google_vignette.
31. Платформа
«Розвиток дитини». Практичні завдання для всебічного розвитку дітей https://childdevelop.com.ua/.
32. Радіо хвиля
авторських казок українською мовою для дітей.https://kazky.suspilne.media/list.php.
33. Мультики, книги,
казки, що допоможуть відволікти дітей під час
перебування в укритті https://dytyna.blog/multyky-knygy-kazky-shho- dopomozhut-vidvolikty-ditej-pid-chas-perebuvannya-v-ukrytti/.
34. Безкоштовні розмальовки на тему «Правила гігієни» https://mamabook.com.ua/bezkoshtovni-rozmalyovku-gigiena-10/.
35. Мультфільм «Небезпечні знахідки».
https://www.youtube.com/watch?v=gx7XHXAL2_g.
36. Аудіоказки для малят https://oll.tv/uk/kids_audio-tales. 37.«Війна очима
дітей», конкурс дитячих малюнків.
38. Мультфільм «Про мінну безпеку:
Лісовий скарб» ЮНІСЕФ
https://www.youtube.com/watch?v=V5JZWI8TrEY.
39. Поради від захисника України:
МОН розробило інформаційний комікс для дітей у воєнний
стан https://mon.gov.ua/ua/news/poradi-vid- zahisnika-ukrayini-mon-rozrobilo-informacijnij-komiks-dlya-ditej-u-voyennij-stan.
40. Аудіоказки українською https://audiokazky.in.ua/.
41. Ігри для зняття
стресу у дітей https://dytyna.blog/igry-dlya-znyattya- stresu-u-ditej/.
14
42. «Дерево казок» —
читати та слухати казки (аудіо) різних народів.https://derevo-kazok.org/audio-tales/.
43. Журнал для
дошкільнят і молодших школярів «Джміль» (
цікаві бесіди, вірші, приказки,
оповідки, нетрадиційні техніки образотворчості, досліди в домашніх умовах, комікси, електронні додатки тощо) https://jmil.com.ua/2022-2.
44. Кращі казки з усього
світу для читання дітям дорослими, добірка
аудіо казок.http://kazkar.info/.
45. Казки
для дітей українською мовою.https://onlyart.org.ua/children/kazky/?fbclid=IwAR2yXzQTyfuUTtCw7nn TTQYVAj2g4T42oRwfe6i8NactHTqRDh-8_tc1KK8.
46. Український дитячий
портал: авторські вірші, лічилки, веселі історії, анекдоти, загадки, прислів’я
https://sonyashnik.com/.
47. Національна освітня
інтернет-платформа https://vseosvita.ua/.
Немає коментарів:
Дописати коментар